A A A

Unikaj odwodnienia, pij odpowiednią ilość płynów

Unikaj odwodnienia, pij odpowiednią ilość płynów

Odczuwasz zmęczenie, pieczenie i swędzenie oczu… A co, jeśli te wszystkie objawy mają związek
z nawodnieniem twojego organizmu?

 

Właściwe nawodnienie jest niezbędne, by ludzki organizm – składający się w 60% właśnie z wody – działał, jak należy. Oczy nie są tu wyjątkiem, film łzowy, pokrywający i chroniący powierzchnię oka składa się z wody w 98%, zaś rogówkę odżywia i nawilża jego warstwa wodna.

 

W przypadku niewystarczającego nawodnienia organizmu nasze ciało sięgnie po wodne rezerwy, za priorytet uznając podtrzymanie podstawowych czynności życiowych, co może odbyć się kosztem właściwego nawilżenia oczu. Może to doprowadzić do wystąpienia zespołu suchego oka wywołanego niedoborem wody, tzn. niewystarczającym wytwarzaniem wodnej składowej łez.

 

Jak można temu zapobiec?

 

Aby ograniczyć odczucie suchości oczu wywołane niewystarczającą ilością wody w organizmie należy zadbać o właściwie nawodnienie. Zalecane jest picie około 1,5 l wody dziennie, choć ilość ta zależy w dużym stopniu od aktywności fizycznej, diety i lokalnego klimatu.

 

Bardzo istotne, by utrzymywać właściwie nawodnienie organizmu jeszcze przed wystąpieniem uczucia pragnienia. Odczucie to bowiem jest „sygnałem alarmowym” wysyłanym przez nasze ciało, informujące o wystąpieniu niedoboru. Warto spróbować utrzymywać regularny tryb przyjmowania płynów. Może pomóc w tym przechowywanie butelki z napojem zawsze blisko siebie i wyznaczanie sobie haromonogramu nawadniania; np. wypijania rano 500 ml wody albo popijania herbaty ziołowej do codziennej przekąski.

 

Zwalcz nudę i powtarzalność odrobiną inwencji! Woda gazowana lub z czajnika, herbata ziołowa, herbata zalana wrzątkiem lub ice tea, a może lemoniada? Wszystkie te napoje mogą pomóc
w osiągnięciu odpowiedniego poziomu nawodnienia.

 

Pamiętajmy też, by zawsze zadbać o właściwe nawodnienie przed, w trakcie i po intensywnym wysiłku fizycznym, tak aby uzupełnić straty wody wywołane poceniem.

Latem na powierzchnię naszych oczu działa szereg negatywnych czynników (gorąco, światło słoneczne, klimatyzacja, chlor, etc.). Dlatego też w tym okresie, i/lub w zależności od miejscowego klimatu, tym istotniejsza staje się dbałość o właściwe nawodnienie organizmu – zarówno, by uzupełnić braki wody wywołane poceniem, jak i ograniczyć wpływ wyżej wymienionych czynników na rozwój zespołu suchego oka.

 

Na koniec warto jeszcze zauważyć, że same napoje nie wystarczą, by utrzymać właściwy poziom nawodnienia. Pamiętajmy, że owoce i warzywa także zawierają dużo wody, a ich konsumpcja pomaga w zapewnieniu naszemu organizmowi jej właściwej dziennej ilości.

 

JEŚLI DOSTRZEGASZ U SIEBIE OBJAWY ZESPOŁU SUCHEGO OKA SKONSULTUJ SIĘ ZE SWOIM OKULISTĄ.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Autor
Autor

Kontynuuj czytanie

Oto kilka artykułów, które mogą Cię zainteresować.

Jesteś
lekarzem?

Share on email
Udostępnij stronę przez e-mail
Share on facebook
Udostępnij stronę na facebooku
Share on twitter
Udostępnij stronę na Twitterze
Share on linkedin
Udostępnij stronę na linkedin
Vous quittez le site en version française
En cliquant sur ce lien, vous allez quitter le site masecheresseoculaire.fr, souhaitez-vous continuer ?
Vous quittez le site en version française
En cliquant sur ce lien, vous allez quitter le site masecheresseoculaire.fr, souhaitez-vous continuer ?
Vous quittez le site en version française
En cliquant sur ce lien, vous allez quitter le site masecheresseoculaire.fr, souhaitez-vous continuer ?

Na zespół suchego oka cierpi ok. 20% dorosłych Polaków

Play Video